Waarom? Omdat het de basis legt voor allerlei duurzame ontwikkeling in het gebied rond de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch. En omdat het uniek in Nederland is dat een dergelijk omvangrijk plan zon brede steun krijgt uit het gebied waarin dat uitgevoerd wordt.
Gebiedsversterking Oostelijke Langstraat
De Heusdense wethouder Mark Buijs is een van initiatiefnemers voor de Gebiedsversterking Oostelijke Langstraat (GOL). Hij benadrukt dat het om een plan gaat dat het leefgebied van 200.000 tot 250.000 mensen verbetert. Een plan dat 100 miljoen euro kost en waar twintig maatschappelijke partijen hun inbreng in hadden. Van die 100 miljoen euro hebben de initiatiefnemers al 77,1 miljoen aan toezeggingen binnen; 80 procent van de kosten. Het resterende bedrag zou uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het Rijk kunnen komen. Maar de kans daarop is klein. Minister Schulz van Haegen (Infrastructuur) doet niet mee. Buijs is daar niet verdrietig om. Of we dat geld wel of niet krijgen, we gaan aan de slag. Provinciaal gedeputeerde Yves de Boer praat daar binnenkort over met het ministerie. Ik zou veel liever hebben dat we voor dit plan samen kunnen werken met Den Haag en dus met Rijkswaterstaat. Dat scheelt ons veel werk en proceduretijd, zegt hij. Veel viaducten, bruggen en andere onderdelen van de A59 op dit traject zijn aan onderhoud toe of zelfs afgeschreven. Buijs en De Boer zien kansen het geld dat daarvoor beschikbaar komt, slimmer uit te geven. Want binnen de! GOL denken wij vanuit de beste oplossing naar geld en niet andersom, zegt Buijs.
Ontwikkelingen
De GOL vormt in de ogen van Buijs het fundament voor veel ontwikkelingen in het gebied. Die fundering heeft alles te maken met infrastructuur en bereikbaarheid. De basis voor het plan vormt de aanpassing van de A59. De doorstroming op die weg moet beter. Tegelijk met de aanpassing van die weg kunnen hindernissen opgeheven worden die natuurgebieden nu in tweeën hakken. Bijvoorbeeld met onderdoorgangen. Zoals het plan om de snelweg ten oosten van Vlijmen op palen te zetten. Dat plan wordt nu doorgerekend, zegt Buijs. Maar ook bij de brug over het Drongelens Kanaal bij Waalwijk zou dat kunnen. De GOL praat daarover met Rijkswaterstaat. In 2015 moet daar een nieuwe brug liggen. In de plannen van de GOL zou die brug doorgetrokken moeten worden de Baardwijkse Overlaat in, waardoor ook daar een ecologische verbindingszone ontstaat. Terwijl Rijkswaterstaat vast lijkt te houden aan een nieuwe brug met de huidige breedt een een 70 kilometer-regime op de snelweg. Maar dat lijkt me niet wenselijk, zegt Buijs diplomatiek. Ook de volledige aansluiting van het Ei van Drunen (bij de aansluiting op de N267), een volledige aansluiting van Drunen-West op de A59 en een extra aansluiting van Den Bosch-West voor Vlijmen en het achterland zitten in dat plan.
De GOL verschaft volgens De Boer mogelijkheden voor recreatie, logistiek, werk, woningbouw, bedrijfsterreinen en waterbeheersing. De Boer: In Vlijmen- Oost gaat nog deze zomer de eerste spade in de grond voor de aanleg van een waterafvoer richting Engelermeer. Dat meer gaat dienst doen als waterberging. Daarmee moet voorkomen worden dat de binnenstad van Den Bosch onderloopt in tijden van extreme neerslag. Bij de inrichting van die waterafvoer ontstaat ook veel ruimte voor nieuwe natuur.