Hoe moet de verlengde Spoorlaan aansluiten op het toekomstige aansluiting Drunen-West? Zo’n vijftien bewoners hebben eind oktober hun wensen aangegeven tijdens een schetssessie. Woensdagavond 18 december 2013 kwam bureau Arcadis de uitgewerkte en doorgerekende varianten presenteren. De bewoners spraken tijdens deze bijeenkomst in café de Westhoek hun voorkeur uit voor de noordelijke variant.
Veel voordelen noordelijke variant
Deze ligt zo dicht mogelijk tegen de snelweg, tussen de spoordijk en de Parallelweg. Het fietspad kan dan op dezelfde plaats blijven, de weg komt verder van de wijk te liggen en er hoeft geen of weinig bebouwing te wijken voor de weg. Verder tast deze variant de cultuurhistorische waarden zoals het voormalige spoorhuis en de spoordijk het minst aan en kan er veel groen behouden blijven. Een minpunt bij de noordelijke variant is dat de kosten hoger uitpakken dan de andere varianten. Verder vroegen de bewoners wel om bij deze variant rekening te houden met een aantal aspecten zoals de bereikbaarheid van de wijk voor hulpdiensten en voldoende parkeergelegenheid voor het partycentrum aan de Parallelweg.
‘Bekijk plan in totaliteit’
Daarnaast vroeg men nadrukkelijk om de plannen voor het hele gebied tussen Waalwijk en Drunen nog eens goed in zijn totaliteit te bekijken: zijn er geen andere mogelijkheden voor een betere ontsluiting voor Waalwijk en kan de toekomstige westelijke parallelweg in Drunen niet verder van de bebouwing worden aangelegd?
De uitkomsten van de bijeenkomst worden in januari 2014 voorgelegd aan een bredere groep wijkbewoners. Vervolgens gaat er een advies namens de bewoners naar de Stuurgroep GOL. Voorstel van de bewoners is wel dat de stuurgroep een integrale afweging voor het gehele gebied maakt. Dat heeft de voorkeur boven een snelle beslissing over alleen de variant voor Drunen-West.