Licht op groen
Enkele plannen uit de GOL hebben direct te maken met de A59. Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben we daarom een Nut- en noodzaakstudie uitgevoerd. Deze is nodig om de A59 te mogen aanpassen. De hoofdconclusie van deze studie is dat door de geplande aanpassingen de verkeersveiligheid aanzienlijk wordt vergroot. Dit komt onder andere doordat gevaarlijke op- en afritten verdwijnen. De nut- en noodzaakstudie is onlangs door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu goedgekeurd. We kunnen nu dus met onze plannen verder.
Stand van zaken
In 2014 zijn er binnen dit project verschillende besluiten genomen.
Noordelijke Randweg Waalwijk (motie Waalwijk)
De gemeenteraad van Waalwijk heeft eerder het college van burgemeester en wethouders verzocht de Noordelijke Randweg Waalwijk in één keer aan te leggen in plaats van in twee fasen. Hierdoor bespaart de GOL een tijdelijke omlegging via de Weteringweg en wordt het centrum van Waalwijk beter bereikbaar. De Stuurgroep GOL heeft ingestemd met dit voorstel.
Doortrekken Spoorlaan Drunen-West
Naar aanleiding van de publieksdag GOL in augustus 2013, werd een informatieavond georganiseerd voor de bewoners in Drunen-West. Vervolgens zijn er schetssessies geweest over het doortrekken van de Spoorlaan. In de Stuurgroep GOL is de voorkeursvariant die door de bewoners is ingebracht (de ‘noordelijke variant’) overgenomen.
Westelijke Randweg Drunen
Het afgelopen jaar spraken wij met omwonenden over de mogelijkheden waar de Westelijke Randweg Drunen eventueel zou kunnen komen te liggen. Daarbij zijn alle belangen afgewogen en berekeningen uitgevoerd met het nieuwe verkeersmodel. Uiteindelijk besloot de stuurgroep de plannen voor de ligging van de Westelijke Randweg niet te wijzigen. De randweg komt aan de oostzijde van de Baardwijkse Overlaat. In januari 2015 organiseren wij een inloopbijeenkomst voor de omwonenden die bij de gesprekken aanwezig waren. Zij kunnen dan een toelichting krijgen op de keuze die is gemaakt.
Omdat er een verkeerskundige relatie bestaat tussen de plandelen van het GOL, te weten: Baardwijkse Overlaat, Ei van Drunen, Nieuwkuijk en Vlijmen-Oost, is het nodig om één MER (milieueffectrapport) voor de gehele GOL op te stellen. Dit betekent dat de milieueffectrapportage (m.e.r.)-procedure die gestart is voor Vlijmen-Oost wordt omgezet in een GOL-brede m.e.r.-procedure.
We staan nu bijna op het punt om te starten met de officiële procedures.
Planning
In hoofdlijnen hebben we de volgende activiteiten voor 2015 gepland:
Januari/februari 2015: Diverse informatiebijeenkomsten om u te informeren over de laatste ideeën die we hebben voor de diverse deelgebieden.
Maart 2015: Notitie Reikwijdte en Detailniveau gaat ter inzage. (NRD geeft aan wat er in het Milieu Effect Rapport aan maatregelen gaat gebeuren en hoe het onderzocht wordt. Kort gezegd een Plan van Aanpak voor het opstellen van het MER.) Tijdens een informatieavond vertellen wij wat we precies gaan onderzoeken. Gedurende 6 weken kan hier een inspraakreactie op gegeven worden.
In 2015 volgt nog een aantal informatiebijeenkomsten. Eerst een bijeenkomst waarin wij de conceptontwerpen toelichten. Enkele maanden later volgt een bijeenkomst over de voorlopige resultaten van de onderzoeken.
Najaar 2015: Ontwerp-PIP GOL-Oost en Ontwerp-PIP GOL-West (Dit is een bestemmingsplan maar dan opgesteld door de provincie.) ter visie (informatieavonden en 6 weken inspraaktermijn).
Wij verwachten dat we u in het eerste kwartaal van 2015 kunnen uitnodigen voor informatiebijeenkomsten over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau.