“Een historisch moment” noemde gedeputeerde Yves de Boer, die namens de GOL-partners de hantekening zette, de ondertekening. “Gebiedsontwikkeling is meer dan het samenbrengen van beleidsterreinen. Het gaat ook om het constructief meedenken door een participerende overheid. De gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is hier een prachtig voorbeeld van. We zijn al lang samen bezig, de wil is er en nu is dat beklonken in een samenwerkingsovereenkomst.”
Participerende overheid
Sinds enkele jaren werken de gemeentes rond de Oostelijke Langstraat, het waterschap en de provincie nauw samen aan plannen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied te verbeteren. Dan ontkom je er niet aan om ook naar een betere en veiligere doorstroming op de A59 te kijken. Rijkswaterstaat dacht hierover al adviserend mee. Door de ondertekening is Rijkswaterstaat nu ook daadwerkelijk een partij in de gebiedsontwikkeling geworden.
De partijen gaan samenwerken om de problemen aan te pakken in het gebied tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk met als centrale as de A59. Dit gebeurt op basis van een integrale gebiedsopgave die is weergegeven in de gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat.
Problemen delen
Door problemen te delen kun je tot betere oplossingen komen, zonder de wensen van de andere partijen uit het oog te verliezen. De aanleg van een Ecotunnel in de A59 bij Vlijmen-Oost is één van de projecten die niet kan worden uitgevoerd zonder samenwerking met Rijkswaterstaat. Binnen GOL komen hier verschillende belangen samen. Vanuit ’s-Hertogenbosch was er de behoefte om iets aan de waterdreiging te doen. Hierdoor ontstonden plannen voor de Hoog Wateraanpak ’s-Hertogenbosch (HoBaWo). Vanuit Heusden was er een behoefte om Vlijmen-Oost goed te ontsluiten. En vanuit het Rijk was het noodzakelijk om een ecologische verbinding te maken. Al deze belangen komen samen in GOL.
Bereikbaarheid en doorstroming is voor alle gemeentes en vooral voor Waalwijk met al haar logistieke en transportberdrijven heel belangrijk. Dan is het vanzelfsprekend dat er met Rijkswaterstaat wordt gekeken hoe dit op de A59 bereikt kan worden. Ook voor de ombouw van aansluitingen 40, 43 en 45 in de A59 is het logisch dat er samen met Rijkswaterstaat wordt gekeken naar een goede oplossing die voldoet aan alle richtlijnen.
Rijkswaterstaat is al een tijd aangehaakt bij de gebiedsopgave. Zo is er het Ei van Drunen aangelegd en is aansluiting 41 opgeheven. Ook zijn er geluidsschermen aangebracht langs de A59. Verder is Rijkswaterstaat bezig met de vervanging van de brug over het Drongelens kanaal.
Vervolg
Concrete afspraken over taakverdeling ten aanzien van de (voorbereiding van de) realisatiefase en het toekomstig beheer en onderhoud zullen later dit jaar tussen de partners worden vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst.