Tijdens de informatiebijeenkomsten op 28 en 30 september kondigden we het al aan. In het vervolgtraject willen we in drie gebieden enkele ingebrachte ideeën verder uitwerken, zodat de stuurgroep zorgvuldig een goede afweging kan maken om tot een definitieve voorkeursvariant te komen.
Drie gebieden
In de volgende drie gebieden gaan we met ongeveer 15-20 personen aan de slag:
- Baardwijkse Overlaat (onderwerp: ligging westelijke randweg Drunen in de Baardwijkse Overlaat),
- Aansluiting 43 (onderwerp: variantenafweging rondom de aansluiting 43, Nieuwkuijk) en
- Vlijmen-Oost (onderwerp: variantenafweging voor toegangswegen van de randweg naar Vlijmen).
Hoe gaan we te werk?
Uitgangspunt hierbij is dat we samen in gesprek gaan. Daarom is het belangrijk dat we met niet al te grote groepen, maar wel met een evenwichtige samenstelling en een goede afspiegeling van het gebied, om tafel zitten. Ook is het belangrijk dat de deelnemers een belang in het gebied hebben. In deze bijeenkomsten gaan we dieper op enkele varianten in, en bekijken we de argumenten om te kiezen voor een bepaalde variant. Blijven er uiteindelijk meerdere varianten over, dan kijken we met elkaar welke argumenten voor eenieder zwaarder wegen, om uiteindelijk tot een goed advies voor de stuurgroep te kunnen komen. Zo kan de stuurgroep rekening houden met de argumenten vanuit de omgeving.
Wat doen we nog meer?
Vanuit de zienswijzen zijn veel ideeën ingebracht. Deze worden nader bekeken door middel van het afwegingskader met vier stappen, zoals beschreven in de Reactienota Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Per variant wordt een factsheet gemaakt van de afweging.
Deze factsheets worden samen met de uitkomsten van het proces met de inwoners met alle geïnteresseerden tijdens een inloopavond gedeeld. Uiteindelijk dient het projectteam deze input en het advies van de adviesgroep in aan de stuurgroep, zodat zij een goed gewogen besluit kunnen nemen.
Wat is een Stuurgroep?
De stuurgroep bestaat uit een bestuurlijke vertegenwoordiging van de partijen (de Provincie Noord-Brabant, de gemeenten Heusden, ’s-Hertogenbosch en Waalwijk en het waterschap Aa en Maas) en Rijkswaterstaat als adviserende partij. De stuurgroep is opdrachtgever.
|