Het besluit komt na een intensief overlegtraject, waarin omwonenden en andere betrokkenen bijna 300 ideeën en alternatieven aandroegen. Alle inbreng is de afgelopen maanden onderzocht. Een aantal van de voorstellen die omwonenden indienden voldoet aan alle criteria en gaan mee in de verdere planuitwerking, samen met de oorspronkelijke varianten uit de NRD. De komende tijd wordt het ontwerp uitgewerkt en starten de onderzoeken voor een milieueffectrapport (MER).
De stuurgroep GOL nam vandaag de volgende besluiten over de voorkeursvarianten:
Twee varianten voor westelijke randweg bij Drunen
Voor de ontsluiting van Drunen-West en Waalwijk-Oost wordt vanaf de aansluiting 40 een nieuwe verbindingsweg aangelegd naar de Overlaatweg, die Drunen-West en Waalwijk-Oost met elkaar verbindt. Deze verbindingsweg komt te liggen in het gebied tussen Drunen en Waalwijk, dat de Baardwijkse Overlaat wordt genoemd. Naast de oorspronkelijke voorkeursvariant (ter hoogte van de Heidijk) voldoet ook een van de varianten die tijdens een bewonersavond is ingediend (ter hoogte van de Overstortweg) aan de criteria. Beide varianten worden verder onderzocht in de MER en uitgewerkt tot een ontwerp.
Meliestraat mogelijk eigen aansluiting op randweg
Toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, en bestaande knelpunten in Vlijmen en op de A59, maken de aanleg van een randweg aan de oostkant van Vlijmen noodzakelijk. Tijdens een van de bewonersavonden is voorgesteld om de Vijfhoevenlaan te ontlasten door de Meliestraat een eigen aansluiting op de randweg te geven. De stuurgroep onderzoekt deze mogelijkheid bij de verdere planuitwerking. Deze mogelijke aansluiting ontlast het verkeer op de Vijfhoevenlaan en geeft voor de bewoners van de Melie een snellere verbinding met de randweg Vlijmen. Daarmee kiest de stuurgroep niet voor een extra doorsteek van de Meliestraat naar de Vijfhoevenlaan.
Twee varianten voor aansluiting 43 bij Nieuwkuijk
In de NRD is voorgesteld om de aansluiting 43 en de wegenstructuur in de directe omgeving aan te passen, waarbij onder meer de bestaande rotonde wordt omgebouwd tot een turborotonde. Deze variant wordt verder onderzocht in de MER. Daarnaast wil de stuurgroep een van de varianten vanuit de overleggen met de bewoners meenemen in de planuitwerking. Het gaat hierbij om een variant waarbij de zuidelijke op- en afrit wordt verlegd naar het oosten en een parallelstructuur met een doorsteek naar de Nassaulaan wordt gerealiseerd. Waar deze doorsteek precies komt kan pas op basis van de MER-resultaten definitief worden bepaald.
Overleg met omwonenden en andere betrokkenen
In het voorjaar van 2015 heeft een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ter inzage gelegen waarin de twintig partijen die in GOL samenwerken een voorkeursvariant beschrijven. Daarop ontving GOL veel inspraakreacties, waaronder 74 voorstellen voor nieuwe varianten. Variantenoverleggen en schetssessies met omwonenden en andere betrokkenen leverden nog eens 221 ideeën op. In totaal nam GOL 295 ideeën en alternatieve varianten onder de loep. Alle voorstellen zijn bestudeerd, getoetst en van een reactie voorzien in een zogenoemde factsheet (zie documenten). Alle voorstellen die minimaal zo goed of beter scoorden dan de oorspronkelijke voorkeursvariant zijn opgenomen in het advies aan de stuurgroep. Vorige week ontvingen betrokkenen uitleg over de uitkomsten van dit zogenoemde ‘trechteringsproces’ tijdens twee inloopavonden.
Volgende fase
De komende periode werken de samenwerkende partijen de ontwerpen voor de verschillende varianten verder uit. Als zich tijdens de ontwerpfase nieuwe vraagstukken voordoen (bijvoorbeeld de ligging van een fietspad of parkeerplaats) bespreekt GOL deze met mensen uit de directe omgeving. Kort na de zomer verwacht GOL de eerste onderzoeksresultaten van het MER te kunnen bespreken met belanghebbenden.
Naar verwachting vindt in het najaar van 2017 het eerstvolgende officiële inspraakmoment plaats voor omwonenden. Dan legt GOL het MER, de ruimtelijke ontwerpen en het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) ter inzage.