Binnen de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) hebben we plannen om onder andere de aansluitingen rond de rijksweg A59 bij Nieuwkuijk aan te passen. Voor de volgende stap in het proces, de m.e.r. (milieueffectrapportage), is besloten twee varianten te onderzoeken. Er is een variant waarbij de rotonde aan de zuidkant van aansluiting 43 wordt omgebouwd naar een turborotonde (rotonde met meer dan één rijstrook). Daarnaast is er een variant waarbij de zuidelijke op- en afrit naar het oosten verschuift. Deze komt dan ter hoogte van bedrijventerrein Nassaulaan te liggen met een aansluiting op een nieuwe zuidelijke parallelstructuur.
Nader onderzoek
Zowel de variant “turborotonde” als de variant “verleggen zuidelijke op- en afrit” nemen we mee in de onderzoeken voor de milieueffectrapportage (m.e.r.). Voor de variant waarbij de op- en afrit naar het oosten wordt verschoven, is eerder een zoekgebied bepaald. Er is vervolgens nader onderzoek gedaan om de parallelstructuur aan te sluiten op de wegenstructuur in de omgeving. Hiervoor zijn drie mogelijkheden in het zoekgebied uitgewerkt:
- Doorsteek bij op- en afrit over het bedrijventerrein Nassaulaan.
- Doorsteek over de Industriestraat of Nassaudwarsstraat.
- Verbinding nieuwe parallelstructuur naar de Vendreef.
Vervolgens is een overzicht [link naar tabel] gemaakt van de verdeling van het verkeer bij deze drie varianten. De doorberekening is gedaan op basis van cijfers van het uitsnedemodel met de cijfers uit 2015 (waarbij rekening wordt gehouden met demografische, economische en woningbouwontwikkelingen).
Verbinding verlegde zuidelijke op- en afrit
De stuurgroep heeft op basis van deze doorberekening gekozen om de parallelstructuur langs de A59 bij de variant “verleggen op- en afrit” te verlengen met een aansluiting op de Vendreef (zie kaartje voor indicatieve ligging). Dat geeft volgens deze cijfers de beste verkeersspreiding over het gebied. De exacte ligging van de weg wordt later verder geoptimaliseerd. In het volgend stadium wordt gerekend met het aangepaste verkeersmodel, dat dan helemaal gereed is. In 2016 wordt gekozen welke van de twee varianten voor Nieuwkuijk wordt opgenomen in het Provinciaal Inpassingsplan.
Onder het tabblad documenten staat een map met documenten die bij dit nieuwsbericht horen. Hier kunt u de kaartjes van beide varianten bekijken en u ziet een overzicht van de vergelijking van de verkeersintensiteiten.