Voorjaar: verkeersmodel
De komende weken wordt het GOL-verkeersmodel afgerond. Het was noodzakelijk om het verkeersmodel aan te passen, omdat de planning is opgeschoven, onder andere als gevolg van het bewonersparticipatie traject. De realisatie is nu gepland in 2020. De onderzoeken voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) moeten we peilen op 10 jaar na realisatie: 2030 is daarom het nieuwe peiljaar. Ook de woningbouwprognoses zijn geactualiseerd. De nieuwe verkeerscijfers laten zien hoeveel verkeer er gaat rijden in 2030. Dit wordt voor twee situaties berekend: een situatie zonder de GOL maatregelen en een situatie met de GOL maatregelen. In het verkeersmodel is ook rekening gehouden met de aanpassingen in de verkeerssituatie na 2010 (realisatie Ei van Drunen, opheffen aansluiting 41, bouw Geerpark). De verkeerscijfers worden in ieder geval via onze website gecommuniceerd. Ook komt er een speciale editie van de nieuwsbrief.
Voorjaar-zomer: ontwerpen
Vanaf mei worden de ontwerpen voor de verschillende varianten verder uitgewerkt. Omdat er nu twee nieuwe varianten worden meegenomen en er ook nieuwe vraagstukken zijn, willen we voor deze twee varianten ieder een nieuwe schetssessie organiseren (bijvoorbeeld over de ligging van een fietspad of parkeerplaats). Een voor de Baardwijkse Overlaat waarbij verder wordt gekeken naar variant C (Overstortweg). En een voor Nieuwkuijk over de variant waarbij de zuidelijke op- en afrit wordt verschoven. Deze input willen we in de vorm van een schetssessie ophalen die waarschijnlijk april-mei wordt georganiseerd. Na de zomer zijn de Ruimtelijke ontwerpen gereed. Deze willen wij tijdens een informatieavond presenteren. We hebben dan ook de eerder opgehaalde ideeën (uit schetssessie voorjaar 2015) verwerkt.
Zomer: m.e.r.-onderzoeken
We hebben gemerkt dat er vragen uit de omgeving zijn over de methodieken die gebruikt worden voor de m.e.r.-onderzoeken. Daarom organiseren we nog voor de zomer over dit onderwerp een inloopmogelijkheid.
In dezelfde periode starten de m.e.r.-onderzoeken. Na de zomer van 2016 verwacht GOL de eerste onderzoeksresultaten van de m.e.r. (milieueffectrapportage) te hebben. Deze worden gebruikt om de Ruimtelijke ontwerpen te optimaliseren.
Najaar: besluit varianten Baardwijkse Overlaat en Nieuwkuijk
In het najaar van 2016 neemt de Stuurgroep een besluit over de varianten van Drunen-West (Baardwijkse Overlaat) en de aansluiting Nieuwkuijk en wordt bekeken welke maatregelen er nodig zijn. De ontwerpen worden aangepast aan de hand van de nodige mitigerende maatregelen (maatregel die negatieve effecten vermindert of wegneemt).
2017: officiële inspraakprocedure
In 2017 brengt GOL het MER en het Provinciaal inpassingsplan (PIP) in procedure. Gedeputeerde Staten zullen het formele vooroverleg voeren met o.a. de gemeenten. Najaar 2017 vindt de officiële inspraakprocedure met de omgeving plaats. Najaar 2018 wordt het MER en PIP ter besluitvorming aan Provinciale Staten aangeboden. In het proces tot vaststelling naar het PIP houdt het projectteam u regelmatig op de hoogte. De uitvoering van de projecten is gepland vanaf 2020.