In januari heeft de stuurgroep voor twee extra varianten gekozen die meegenomen worden in de m.e.r.-onderzoeken voor GOL. Eén in de Baardwijkse Overlaat de variant: Overstortweg, en één bij Nieuwkuijk de variant: Verlegde op- en afrit met aansluiting op de Vendreef. Vervolgens heeft de stuurgroep op basis van nader onderzoek besloten hoe deze varianten er in hoofdlijnen uit komen te zien. Tijdens keukentafelgesprekken zijn deze varianten eerst toegelicht aan direct betrokkenen. De ontwerpen zijn daarna besproken op de schetssessies die wij op 9 en 10 mei hebben gehouden.
Voor de schetssessie Overstortweg hebben we de deelnemers van de variantenoverleggen in het najaar 2015 en de schetssessies van juni 2015 uitgenodigd. Zo’n 20 genodigden hebben zich vervolgens aangemeld. Tijdens deze bijeenkomst werd bijvoorbeeld gekeken hoe cultuurhistorie in het gebied versterkt kan worden, welke routes voor fietsers logisch en veilig zijn, en welke mogelijkheden voor wandelpaden er in het gebied zijn.
Ook is er een schetssessie geweest met de direct omwonenden van de variant in Nieuwkuijk waarbij de op- en afrit wordt verschoven en de parallelweg wordt aangesloten op de Vendreef. Hierbij waren zo’n 20 deelnemers aanwezig. Een belangrijk item bij deze schetssessie was de veiligheid voor de fietsers. Daarnaast is bijvoorbeeld gekeken wat direct omwonenden belangrijk vinden als uitgangspunten voor de rotonde bij de Vendreef. Verder is besproken hoe de op- en afrit aansluit op de nieuwe parallelweg en hoe we de bedrijven die op het Bedrijventerrein Nassaulaan zijn gevestigd kunnen ontsluiten.
De schetssessies zijn in een constructieve sfeer verlopen. Alle opmerkingen hebben we in twee documenten overzichtelijk verzameld*, een voor de schetssessie voor de Overstortweg en voor Nieuwkuijk. De stuurgroep neemt deze ideeën mee als zij in het najaar kiest welke variant definitief wordt uitgewerkt in het Provinciaal Inpassingsplan (PIP). Zij maakt deze keus dan op basis van de input van alle m.e.r.-onderzoeken. De beslissing wat er wordt gedaan met de ideeën is uiteindelijk later dan we u in eerdere berichtgeving hebben aangegeven (namelijk direct na de zomer). Dit heeft verder geen invloed op de planning van het totale project.
Er zijn afzonderlijk ook gesprekken gevoerd met Waterschap Brabantse Delta, Fietsersbond Langstraat en cultuurhistorici uit het gebied.
*De verslagen tonen een lijst met ideeën die tijdens de schetssessie zijn ingebracht. Aanscherpingen en toelichtingen van de indieners zijn meegenomen in het verslag. Algemene reacties van andere aanwezigen niet. Deze worden wel bewaard. Waar nodig zal met deze personen nader contact worden opgenomen om hun reacties te bespreken.
De ideeën zijn niet unaniem of in onderling overleg tot stand gekomen. Het betreft losse opmerkingen van personen of groepen. Het is mogelijk dat er daardoor tegenstrijdige ideeën op de lijst staan. Het betekent daarmee ook niet dat alle aanwezigen het eens zijn met de ingebrachte ideeën.
Dit bericht is ook verzonden als nieuwsbrief. Wij werken vanaf heden met een nieuw systeem voor het versturen van onze nieuwsbrieven. Mocht u de nieuwsbrief niet hebben ontvangen of hier andere vragen over hebben, dan kunt u ons mailen via info@oostelijkelangstraat.nl
> Overzicht documenten