De projecten leveren een grote bijdrage aan de verkeersdoorstroming aan de oostzijde van Drunen. De rotonde op de Lipsstraat maakt deel uit van de ontwikkeling van de Dillenburglocatie en dient straks als een belangrijke ontsluiting voor zowel de nieuwe wijk als het zuidelijk deel van bedrijventerrein Metal Valley. Voor de aansluiting op Dillenburg wordt in de nabije toekomst de Tinie de Munnikstraat doorgetrokken. Het doortrekken van de James Wattlaan ontsluit een aantal nieuwe bedrijven op Metal Valley aan de noordzijde.
Met de aansluiting van de Christiaan Huygensweg op het Ei van Drunen is vooral het verkeer op de Spoorlaan gediend. Verkeer afkomstig van het Ei van Drunen dat op bedrijventerrein Groenewoud moet zijn, kan straks rechtstreeks via de Christiaan Huygensweg rijden en hoeft niet meer op de Spoorlaan linksaf de Simon Stevinlaan in te rijden. Met name dit laatste zorgt nu voor veel oponthoud op de Spoorlaan.
Overlast
De projecten leveren nauwelijks tot geen overlast op voor het verkeer. Tijdens de aanleg van de rotonde wordt ten behoeve van het gemotoriseerde verkeer aan de oostkant van Metal Valley een tijdelijke rijbanen aangelegd. Fietsers worden voor de duur van de aanleg via de Hogeweg, Cees van Delftstraat en Prins Hendrikstraat omgeleid. Het doortrekken van de Christiaan Huygensweg en de James Wattlaan leveren helemaal geen overlast op.
De rotonde op de Lipsstraat en het doortrekken van de James Wattlaan is eind september klaar. Enkele weken later is ook het doortrekken van de Christiaan Huygensweg gereed.