De brug over het Drongelens Kanaal bij de de A59 bij Waalwijk is in 2016 vervangen door Rijkswaterstaat, omdat deze verouderd was. In overleg met Gebiedsontwikkeling Oostelijk Langstraat (GOL) is in de aanbesteding opgenomen de brug 25 meter langer te laten uitvoeren, waardoor er onder de brug ook een ecologische verbindingszone langs het kanaal kan worden gerealiseerd. Hiermee is een belangrijk obstakel weggenomen in de ecologische verbinding tussen het zand- en kleigebied in de Oostelijke Langstraat.
De Oostelijke Langstraat is de afgelopen vijftig jaar behoorlijk verdicht door de bouw van woningen, bedrijven en infrastructuur. Dit vormt nu een barrière tussen de natuur op de zandgronden (o.a. Loonse en Drunense duinen) en de kleiige natuurgebieden langs de Bergsche Maas (o.a. Hooibroeken). Met de onderdoorgang bij de nieuwe brug van de A59 is de grootste barrière geslecht voor onder andere dassen en reeën. En omdat werk met werk gemaakt kon worden (de brug was hard aan vervanging toe) kon dit relatief makkelijk. Naast de grotere zoogdieren zullen amfibieën, vleermuizen en insecten mee profiteren van de groene verbinding tussen klei en zand.
Binnen GOL werken twintig partijen samen om projecten op en rond de snelweg A59 op een slimme manier aan te pakken. Het gaat om projecten op het gebied van verkeer, landbouw en recreatie, landschap & ecologie en hoogwaterbescherming. GOL levert een betere leefomgeving op. Met de oplevering van de brug van de A59 over het kanaal is hier weer een belangrijke stap in gezet en komt de realisatie van een functionerende groene infrastructuur dichterbij. Deze groene verbinding is een van de projecten binnen GOL die investeren in natuurontwikkeling. Er is naast deze groene verbinding ook al een klimaatbuffer gerealiseerd en bij Vlijmen-Oost staat de realisatie van nog een ecologische verbinding en een ecotunnel op de planning.