Het verkeersmodel vormt ook de basis voor het achtergrondrapport Verkeer. De plots en de rapportage bevatten samen veel informatie en zijn niet altijd even toegankelijk, daarom hebben we kaarten uitgewerkt waarbij voor de belangrijkste wegen het aantal voertuigen per etmaal in beeld is gebracht. Deze kaart geeft een toegankelijker beeld van het aantal voertuigen op een bepaalde weg.
De afgelopen periode kregen we signalen (uit de omgeving) dat de verschillende bronnen waar verkeerscijfers te vinden zijn niet met elkaar zouden kloppen. Daarom hebben we alle materialen nog eens goed bekeken. Daarbij is gebleken dat er verschillende manieren gebruikt zijn om de cijfers uit de plots te ordenen. In de plots staan de cijfers voor beide richtingen van de weg apart, in het verkeersrapport zijn ze opgeteld. De een rondde de cijfers in de plots eerst af en telde vervolgens op, de ander telde eerst op en rondde dan af. Dit leidde tot afrondingsverschillen van + of – 100.
Om te zorgen dat de informatie eenduidig is hebben we de materialen die de cijfers inzichtelijker maken in lijn gebracht met het verkeersrapport. In het verkeersrapport wordt ook de locaties van de verkeerscijfers aangeduid.
Op de site vindt u nu:
We hopen hiermee de verkeerscijfers voor iedereen toegankelijk en eenduidig te presenteren.
Extra toelichting:
Op de site zijn de oude kaarten ook nog in te zien. Deze kaarten hebben wij laten staan, zodat u de verschillen met de nieuwe versies kunt zien. De oude kaarten vindt u hier en de nieuwe kaarten vindt u hier.
Voor de duidelijkheid zijn op de nieuwe kaarten tevens de titels aangepast, is bij locaties die nog niet of niet meer bestaan “n.v.t.” opgenomen i.p.v. “-“en is bij straten met een zeer beperkte intensiteit < 100 opgenomen i.p.v. “-“. Verder zijn enkele locaties toegevoegd en/of van een T-nummer voorzien als ze alsnog in het verkeersrapport zijn opgenomen.
Voor 4 straten zijn de bolletjes voor de locatie aanduiding iets verplaatst en bij 9 straten zijn aantallen aangepast. In de meeste gevallen ging het daarbij om de cijfers voor 2010 die niet correct (handmatig) van plots waren afgelezen. De aantallen voor 2030, voor het NRD-alternatief en voor de varianten zijn gegenereerd door het verkeermodel. Deze aantallen zijn ook opgenomen in de bijlage bij het verkeerrapport. Het betreft hier de aantallen uit de referentie Plus situatie.
Voor de Eindstraat (T65) is het aantal motorvoertuigen aangepast omdat het dichtstbijzijnde wegdeel dat wel open blijft met GOL door het model was gebruikt (gewijzigd van 3.100 motorvoertuigen met GOL naar <100) en voor De Bellaard (T48) zijn de cijfers gewijzigd omdat het blokje van T45 gekopieerd was zonder de aantallen te wijzigen.