_____________________________________________________________________________________________________
Overzichtskaarten verkeersintensiteiten verbeterd
Op de website staan verkeersplots die afkomstig zijn uit het verkeersmodel. In het verkeersmodel worden verschillende variabelen doorgerekend die van invloed zijn op de verkeersstromen in de toekomst. Het verkeersmodel vormt ook de basis voor het achtergrondrapport Verkeer. De plots en de rapportage bevatten samen veel informatie en zijn niet altijd even toegankelijk, daarom hebben we kaarten uitgewerkt waarbij voor de belangrijkste wegen het aantal voertuigen per etmaal in beeld is gebracht. Deze kaart geeft een toegankelijker beeld van het aantal voertuigen op een bepaalde weg.
De afgelopen periode kregen we signalen (uit de omgeving) dat de verschillende bronnen waar verkeerscijfers te vinden zijn niet met elkaar zouden kloppen. Daarom hebben we alle materialen nog eens goed bekeken. Daarbij is gebleken dat er verschillende manieren gebruikt zijn om de cijfers uit de plots te ordenen. In de plots staan de cijfers voor beide richtingen van de weg apart, in het verkeersrapport zijn ze opgeteld. De een rondde de cijfers in de plots eerst af en telde vervolgens op, de ander telde eerst op en rondde dan af. Dit leidde tot afrondingsverschillen van + of – 100.
Om te zorgen dat de informatie eenduidig is hebben we de materialen die de cijfers inzichtelijker maken in lijn gebracht met het verkeersrapport. In het verkeersrapport wordt ook de locaties van de verkeerscijfers aangeduid. Een uitgebreide toelichting en de vernieuwde kaarten vindt u hier.
_____________________________________________________________________________________________________
Stand van zaken GOL door partners besproken
Op 17 en 18 november is door leden van de stuurgroep gesproken over de tussenresultaten van de MER-onderzoeken. De Stuurgroep bestaat uit bestuurders van de provincie, de gemeenten Heusden, Waalwijk en ‘s-Hertogenbosch, het Waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat. Zij werken op basis van een bestuursovereenkomst die is goedgekeurd door de betrokken gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur van het Waterschap. Op 17 november is in de Gemeenteraden van Heusden en Waalwijk gesproken over de tussenresultaten van de MER-onderzoeken en op 18 november in Provinciale Staten en het Algemeen Bestuur van het waterschap Aa en Maas. Reacties en suggesties nemen de leden van de stuurgroep mee in hun besluitvorming. Bij deze gesprekken is door diverse inwoners gebruik gemaakt van het recht in te spreken. In Heusden door De Stichting van Gol naar Beter, Martijn van Buren namens bewoners aan de Parallelweg, Siem van Dijk namens de Fietsersbond, dhr Pennartz over de verlengde op- en afrit, de heer Verlouw namens het bedrijf ABB de Langstraat en de heer Schmeitz over de verkeersstromen in Vlijmen. In PS ook door de Stichting en de heer van Buren. Bij de beide andere vergaderingen was er geen gelegenheid tot inspreken.
In Heusden is besloten op 6 december (19.30u) nog een officiële raadsvergadering te organiseren omdat de Raad meer inzicht wil in de kosten van de verschillende varianten. Provinciale Staten heeft de wens uitgesproken fase 2 integraal in de plannen te betrekken en geen onderscheid te maken in fase 1 en 2. Het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft de commissie watersystemen gevraagd er nog over te spreken.
Vervolgens zal in december een besluit worden genomen door de stuurgroep uit de twee overgebleven varianten per gebied. Deze varianten worden dan verder in detail uitgwerkt voor de Provinciale Inpassings Plannen (PIP’s). Natuurlijk informeren we u over de besluitvorming.
_____________________________________________________________________________________________________
GOL maakt belangrijke groene verbinding van klei naar zand mogelijk
De brug over het Drongelens Kanaal bij de de A59 bij Waalwijk is in 2016 vervangen door Rijkswaterstaat, omdat deze verouderd was. In overleg met Gebiedsontwikkeling Oostelijk Langstraat (GOL) is in de aanbesteding opgenomen de brug 25 meter langer te laten uitvoeren, waardoor er onder de brug ook een ecologische verbindingszone langs het kanaal kan worden gerealiseerd. Hiermee is een belangrijk obstakel weggenomen in de ecologische verbinding tussen het zand- en kleigebied in de Oostelijke Langstraat. Deze groene verbinding is een van de projecten binnen GOL die investeren in natuurontwikkeling. Er is naast deze groene verbinding ook al een klimaatbuffer gerealiseerd en bij Vlijmen-Oost staat de realisatie van nog een ecologische verbinding en een ecotunnel op de planning.
Het hele bericht met afbeelding vindt u hier.
_____________________________________________________________________________________________________
Vragen of opmerkingen?
De provincie Noord-Brabant werkt samen met de gemeenten Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, het waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat. De provincie coördineert alle projecten en werkzaamheden en is het aanspreekpunt voor iedereen met vragen. Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u een e-mail sturen naar info@oostelijkelangstraat.nl. U kunt ook een vraag stellen op de website.