Leren over je eigen omgeving
Het doel van het scholenproject is basisschoolleerlingen meer betrekken en meer leren over hun eigen omgeving, zodat zij uiteindelijk mede vorm kunnen geven aan het versterken van de kwaliteit van hun omgeving. Door het scholenproject krijgen leerlingen inzicht in wat er in hun omgeving gebeurt, waarom en wat het oplevert. Ouders maken mede door hun kinderen kennis met de veranderingen die plaatsvinden in het gebied.
Basisscholen
De lessen bij de expeditiepoorten worden gemaakt voor groep 6,7 en 8. Deze groepen hebben oog voor hun omgeving en willen deze ook graag ontdekken. Per expeditiepoort krijgen de leerlingen 4 lessen met uiteenlopende thema’s als geschiedenis en natuur. De thema’s komen overeen met de SLO leerlijnen:
- De ruimte om je heen
- Planten, dieren en mens
- Tijd
- Verschijnselen uit natuurkunde en techniek
- De samenleving
Door het koppelen van de lessen in de expedities aan deze leerdoelen willen we richting geven aan de gegeven lessen. De expeditiepoorten zijn ter vervanging van het huidige lesmateriaal. Zo komt er geen extra werk bij voor de basisscholen. De details van de lessen moeten nog worden vastgesteld. Op dit moment vindt er een pilot plaats om te verkennen wat de mogelijkheden zijn voor de invulling van de expeditiepoorten. Basisschool Vijfhoeven van Scala werkt hier aan mee.
Communiceren over veranderingen
De Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat is een voorbeeld van een integrale aanpak. In het gebied wordt gewerkt aan wateropvang, natuurontwikkeling, ruimtelijke kwaliteit en infrastructuur. Doordat bewoners van Heusden, Waalwijk en ‘s-Hertogenbosch te maken krijgen met veranderingen, is er behoefte aan een transparante wijze van communiceren over de gebiedsontwikkeling. Deze wijze van communiceren was een aanleiding voor het scholenproject. Met het scholenproject maken bewoners (kinderen) kennis met de veranderingen in hun leefomgeving en leren zij waarom deze veranderingen worden uitgevoerd.