Verkeer is een van de thema’s in het MER. Daarbij is het doel uit te zoeken wat er gebeurt als we op het gebied van verkeer en vervoer maatregelen treffen. Verkeer is een complexe materie en bestaat uit een aantal patronen dat de optelsom is van individueel reisgedrag. Het is moeilijk om zonder hulpmiddelen inzicht te krijgen in deze patronen. Met een verkeersmodel kan dat wel. Een verkeersmodel is een computermodel dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeers- en vervoerstromen. De berekeningen vinden vrijwel altijd plaats op basis van een netwerk van infrastructuur en verkeerstellingen. Daarnaast zitten in het model ook andere data, zoals demografische en andere sociale gegevens.
In de NRD werd uitgegaan van de vaststelling van het PIP in 2016. Voor de milieuonderzoeken werd daarom uitgegaan van 2016 en 2026 als peiljaren. Volgens de nieuwe planning verschuift de vaststelling van het PIP naar 2018. Het verkeersmodel is hier nu ook op geactualiseerd, met als peiljaren 2020 en 2030. Deze verschuiving van de planning heeft met een aantal zaken te maken.
Ten eerste was (en is) het voor ons van belang om de kennis die bij de bewoners uit het gebied zit, te inventariseren. Schetssessies in mei 2015 en reacties op de NRD hebben voor waardevolle input vanuit de omgeving gezorgd, waar variantenoverleggen en schetssessies uit volgden. Onder meer het uitwerken van deze varianten heeft ervoor gezorgd dat het proces, en daarmee ook de realisatiefase van GOL is opgeschoven. Daarnaast is het verkeersmodel regio Hart van Brabant in de tussentijd vastgesteld. In het projectspecifieke verkeersmodel GOL is dit verkeersmodel meegenomen. Meer hierover leest u onder het kopje ‘Het verkeersmodel GOL’.
Voor zowel het MER als de twee PIP’s wordt gebruikgemaakt van het projectspecifieke verkeersmodel GOL. Hoe dit specifieke model is ontstaan, leest u hieronder. Brabant is verdeeld in 6 regio's met verkeersmodellen die tot stand zijn gekomen op basis van de richtlijnen die in de Brabant Brede Modelaanpak (BBMA) zijn opgesteld. Het studiegebied van GOL valt precies binnen twee van deze regio's, namelijk regio 's-Hertogenbosch (Heusden) en regio Hart van Brabant (Waalwijk). In 2014 is het verkeersmodel voor de regio 's-Hertogenbosch vastgesteld. Met dit verkeersmodel is er een basis gelegd voor het project GOL. Dit verkeersmodel is nog te veel op hoofdlijnen, zodat voor het project GOL het verkeersmodel meer gedetailleerd is gemaakt. Er zijn bijvoorbeeld meer verkeerstellingen toegevoegd aan het model en de verkeersgegevens zijn meer op straatniveau uitgewerkt. Zo is het verkeersmodel GOL ontstaan. In het voorjaar van 2015 zijn de eerste verkeersresultaten aan de hand van dit model berekend. In 2015 is ook het verkeersmodel regio Hart van Brabant gerealiseerd. Het verkeersmodel voor de regio 's-Hertogenbosch nam wel een groot gedeelte van Midden-Brabant mee in de berekeningen. Maar nu het verkeersmodel voor Midden-Brabant gereed is, zijn de gegevens geactualiseerd en is het beter om van deze laatste gegevens uit te gaan. Daarom is ervoor gekozen om de uitgangspunten en andere gegevens uit het verkeersmodel regio Hart van Brabant te gebruiken om het verkeersmodel GOL te actualiseren. Zo sluit het verkeersmodel GOL beter aan bij het verkeersmodel regio Hart van Brabant. Dit heeft nu, in 2016, geleid tot het geactualiseerde verkeersmodel GOL waarin alle ontwikkelingen, zoals ruimtelijke plannen en de maximumsnelheid van 130 km/h, zijn meegenomen. De geactualiseerde cijfers die onderdeel zijn van het MER geven dus een realistisch en geactualiseerd resultaat.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.